Algemene Clubreglementen
1. Benaming en Zetel
-
Door personeelsleden van General Biscuits België te Beveren werd op
1 maart 1990 een snookerclub opgericht onder de naam The Crackers G. B. B.
De club stond onder de hoede van de firma G.B.B. en in het bijzonder onder Vereniging Personeel Beveren ( V.P.B. ). Hierdoor was onze club automatisch aangesloten bij de sportraad beveren, K.S.A.H. en V.L.B. - Naar aanleiding van de reorganisatie van Lu is er door de clubleiding besloten om een onafhankelijke koers te volgen en de club uit te bouwen op zelfstandige basis, de club krijgt vanaf dan de naam Snookerclub Dropshot.
-
De zetel van de club en het secretariaat zijn gevestigd op :
Schommelaarstraat 25, 9100 Nieuwkerken
2. Doelstelling
-
2.1De algemene doelstelling van onze club is het op een recreatieve manier beoefenen van de snookersport, de club zal zich niet aansluiten bij een officieel orgaan of federatie.
-
2.2De club organiseert tornooien en competities vooral voor de leden van de club, dit kan eventueel ook voor niet leden. ( zie open formule )
-
2.3De club richt feestelijkheden en uitstappen in en probeert initiatieven te organiseren in het teken van ontspanning, sport en culturele ontwikkeling.
3. Lidmaatschap
-
3.1Elk nieuw lidmaatschap kan enkel aanvaard worden wanneer het bestuur hierop een positief advies geeft en de persoon in kwestie daadwerkelijk toelaat om lid te worden van de club. Het bestuur heeft het recht om hierin een bepaalde proefperiode te stellen om het aspirant-lid te kunnen evalueren.
-
3.2Het bestuur heeft eveneens het recht om leden te schorsen en eventueel van lidmaatschap uit te sluiten als deze leden zich niet aan de gestelde voorwaarden en reglementen houden. Hiervoor is wel een unanieme meerderheid nodig in de raad van het bestuur.
-
3.3Al de gestorte en betaalde bijdragen blijven eigendom van de club en kunnen onder geen enkele voorwaarde terug opgevorderd worden.
-
3.4Door zijn/haar aanvraag tot lidmaatschap stelt ieder persoon zich akkoord met de opgestelde statuten en reglementen en verklaart hij/zij zich er naar te gedragen.
4. Bijdrage in de kosten
-
4.1De vermakelijkheden, uitstappen, groepsreizen, sport- en culturele en alle mogelijke andere initiatieven die door de vereniging ingericht worden, zullen zo mogelijk aan de meest voordelige voorwaarden worden aangeboden.
-
4.2Indien niet-leden mogen deelnemen zullen zij een deelnemingsbedrag betalen dat voor ieder initiatief door het betrokken bestuur werd overeengekomen. Alleszins dient er een onderscheid te zijn in de bijdrage van een lid of niet-lid.
5. Beheer en Bestuur
-
5.1De vereniging wordt beheerd door een stuurgroep dat samengesteld is uit leden van de club. De structuur kan zo opgebouwd zijn dat er een kernstuurgroep is die de verantwoordelijkheid zal dragen voor het dagelijks bestuur van de club, adrministratie, financiën, p.r. , de organisatie van een competitie, de organisatie van tornooien en de organisatie van nevenactiviteiten.
-
5.2De kernstuurgroep kan bijgestaan worden door de uitgebreide stuurgroep. Deze kan samengesteld worden door personen , ongeacht lid of niet-lid. Deze personen kunnen een aantal taken doen die niet direct behoren aan de kernstuurgroep. Taken van de uitgebreide stuurgroep kunnen zijn vb. Hoofdscheidsrechter, verzorging van infrastructuur, bijhouden van klassementen, verzorging lay-out, ...
-
5.3De volledige stuurgroep ( kern en uitgebreide ) staat onder de leiding van een coördinator die jaarlijks verkozen word door de leden van de kernstuurgroep. De samenstelling van de stuurgroep wordt bepaald door de volledige kerngroep. De verdeling van de bevoegdheden en verantwoordelijkheden zal gebeuren door de coördinator en dit in samenspraak met de volledige kernstuurgroep.
6. Vergaderingen en Stemgedrag
-
6.1De kernstuurgroep vergadert zo dikwijls als nodig blijkt en wordt op verzoek van de coördinator samengeroepen. De andere leden van de kernstuurgroep kunnen via de coördinator om een vergadering vragen. Enkele keren per jaar ( 1 à 2 keer ) zal de uitgebreide stuurgroep vergaderen.
-
6.2Beslissingen worden bij eenvoudige meerderheid van stemmen genomen.
Bij staken van stemmen is de stem van de coördinator of de interimaris- coördinator doorslaggevend.
Om geldig besluiten te nemen dient 2/3 van de bestuursleden aanwezig te zijn. -
6.3De secretaris zal indien nodig van elke vergadering of gebeurtenis verslag opmaken.
-
6.4De werkzaamheden der verschillende bestuursfuncties zullen immer zodanig uitgevoerd worden, dat minstens 2 personen van het bestuur van de gedane stappen op de hoogte zijn, hetzij de te voeren briefwisseling, financiële verrichtingen en contacten met interne of externe diensten of wat dan ook.